‘Een reep met een verhaal.’ Lustrum spreker: Ynzo van Zanten – Tony’s Chocolonely

16 november viert Enactus Netherlands haar 15-jarig bestaan! 15 jaar ondernemend & verantwoord leiderschap èn 15 jaar aan maatschappelijke impact worden in een prachtig programma uitgelicht. Een bijzondere key note spreker mag natuurlijk niet ontbreken!

Choco Evangelist Ynzo van Zanten komt het verhaal van Tony’s Chocolonely vertellen. Het bedrijf dat dit jaar door de Sustainable Brand Index werd uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. “Wij vinden dat financieel succesvolle bedrijven impact moeten maken, en dat impactvolle bedrijven gewoon financieel succesvol moeten mogen zijn” – Ynzo van Zanten

Al vanaf het begin is Ynzo betrokken bij het verhaal van de Tony’s: een reep met een verhaal. Inmiddels is hij Choco Evangelist van Tony’s Chocolonely en verspreidt hij het verhaal van de chocolademakers met een missie. Tony’s Chocolonely wil de chocoladewereld 100% slaafvrij maken. Ze willen dat de boeren een eerlijke prijs krijgen en ze streven ernaar om de hele sector te inspireren om ook verantwoorde chocolade te maken.

Bovendien adviseert en motiveert Ynzo organisaties op het gebied van verantwoord ondernemen. Hij is een heel mooi voorbeeld van een ondernemende en verantwoorde leider die zijn skills en ervaring inzet voor een betere wereld. Bovendien deelt hij zijn kennis met de nieuwe generatie ondernemende en verantwoorde leiders. Hij is is docent aan de HvA, en is (gast) docent aan de UvA en de TU Delft.

Het verhaal achter Tony’s Chocolonely

Tony’s Chocolonely’s begon in 2003 met de Nederlandse journalist Teun van de Keuken en ontdekte dat kinderslavernij schrikbarend veel voorkomt in West-Afrika, waar 60% van de cacao in de wereld vandaan komt. Bij het ontdekken van de heftige feiten rond de slavernij in de cacao-industrie, zocht Teun contact met alle grote chocolademerken. Niemand praatte met hem of kon hem geruststellen dat hun chocolade slaafvrij was. Zo besloot hij zijn eigen chocolade te produceren: Tony’s Chocolonly. Tony’s Chocolonely heeft inmiddels meer dan 28 miljoen chocoladerepen over de hele wereld verkocht en is uitgegroeid tot een voorbeeld voor de hele industrie over hoe toe te werken naar 100% slaafvrije chocolade.

Enactus studenten, alumni en partners kunnen zich aanmelden door hier te klikken.