Netherlands

Enactus Worldwide

image desc

Nederlandse bedrijfsleven beoordeelt sociale student ondernemingen

De nationale competitie van Enactus NL vindt plaats op vrijdag 9 juni in de jaarbeurs Utrecht. Een finale jury van 41 personen uit het Nederlandse bedrijfsleven buigt zich over de vraag: welk studententeam heeft dit jaar de meeste impact gemaakt? Dertien teams presenteren hun projecten en sociale ondernemingen. Het winnende team vertegenwoordigt Nederland later dit jaar tijdens de World Cup in Londen (26-28 september).

 

Enactus is een internationale NGO, actief in 36 landen, die studenten stimuleert op een ondernemende manier bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. In Nederland zijn ongeveer 500 studenten actief – Van Groningen tot Maastricht – verspreid over de dertien teams.

Mede door de terugtrekkende overheid en de behoefte bij potentieel talent om naast financiële ook sociale waarde te creëren, zet Enactus NL ondernemende kansen om in actie. Samen met haar partners investeert Enactus NL in leiders van de toekomst die breder kijken en maatschappelijke impact op de agenda zetten.

De nationale competitie begint met de openingsrondes waar de teams in poules strijden om een finale plaats. In het middagprogramma nemen de vier winnaars van de poules het op tegen elkaar.

De finale jury bestaat uit een mix van leiders uit het Nederlandse bedrijfsleven, sociaal ondernemers en journalisten. Hieronder stellen we alvast vier juryleden voor.

 Chris Heutink, CEO Randstad Nederland:

“Lokale maatschappelijke betrokkenheid vinden wij belangrijk. Enactus studenten ondernemen echt die actie en hebben goede presentatie skills. Het is een unieke kans om al tijdens de studietijd ervaring op te doen met het creëren maatschappelijke impact. Als jurylid let ik vooral op innovatie en durf. Dat laat het leider- en ondernemerschap in de student zien.”

 Hanna Wintzen-Kernkamp, Senior programma manager duurzaamheid Delta Lloyd:

“Het belangrijkste vind ik dat duurzame initiatieven vanuit zichzelf ook duurzaam zijn. Dat wil zeggen: ze zijn gekoppeld aan de kernactiviteiten van een bedrijf en er is een connectie tussen sociale- en business waarde. Als een initiatief geen business waarde heeft, is het een goed doel en dat heeft minder kans om op lange termijn te overleven in een business omgeving.”

Jan Bonjer, hoofdredacteur FD:

”Samenwerking gericht op duurzame impact verdient onze steun. Zelf heb ik ervaren hoe sterk een team is als slimme, gemotiveerde mensen vanuit verschillende invalshoeken werken aan een oplossing. Op aantoonbare impact leg ik dus het hoofdaccent bij de jurering, daarnaast op de diepte van de probleemanalyse en een overtuigende onderbouwing van de aanpak.”

 Marius Smit, Kapitein Plastic Whale

“Ik ben enorm trots dat ik jurylid bij de Nationale Competitie van Enactus mag zijn. Juist door zit soort initiatieven ontstaat er een nieuwe generatie die in oplossingen wil denken en daar spannende nieuwe projecten voor ontwikkelt. Ik let bij de beoordeling van de plannen vooral op schaalbaarheid en economische duurzaamheid. Wat mooier dan een bloeiende business bouwen door de wereld een beetje beter te maken?”

Enactus NL wordt institutioneel ondersteund door haar premium partners: Randstad, Rabobank, Allianz, Avast, KPMG, Unilever en fonds CCHO.

Een volledige jurylijst vindt u op: www.enactus.nl/nieuws/finaljury